Söndagstankar och höjdpunkter från säsongen 2013.

Hur ska jag börja mitt tacktal till föregående talare? Tack Sophie för att du har gjort det extremt lätt att skriva på celibatets löften. Vilket kommer ge mig mer tid till träning och skola. Så tack för att ingen kommer våga röra mig, då killarna nu kommer vara rädda att om de gör det, finns det en risk att de blir uthängd. Fast sätter jag den aspekten åt sidan så måste jag ändå erkänna att det var bra kört den kvällen och en bra laginsats, så buggar och bockar för de. Men ett bättre tacktal kommer som sagt på första idrottsgala.

 

Så idag har det varit kallt och klart solen har lyst och det hade varit en kanon dag för cykling. Tyvärr har jag haft lite ont i halsen och då de saltade i Göteborg i fredags så vill jag inte ut med min ända cykel om jag ändå hade en reserv hoj. Tyvärr är det svårt att leva på 9000kr i månaden och att samtidigt ha flera cyklar, jag säljer oftast något för att ha råd med nästa. Så då jag ställde in träning så tog jag på mig mina gympaskor stoppa ned macen och kursboken i ryggan och gick till stan för att plugga lite. När jag gick ner till stan började jag drömma mig bort till sommaren och cykelsäsongen. Den gick inte som planerat i mitt huvud, men gud vad jag lärt mig massor och var jag är taggad inför nästa säsong. Då jag är perfektionist vilket också är min största Akilles häl, så jag vill alltid vara så bra jag tror jag kan vara innan en tävling annars kan jag ibland tycka att det kvittar. Så när jag sitter här idag är jag glad att det är långt till säsong 2014. För det betyder mer tid för träning så att när jag står där på startlinjen nästa år så kommer jag vara bättre än jag någonsin varit. Jag tänkte ändå reflektera lite över min första säsong och det jag drömde om på vägen till stan och framförallt prata om det som gett mig energi. Först ut är lopp jag är stolt över.  

 

På första plats kommer helt klart Kinnekulle, mitt första linjelopp. Jag kom 6:a där och var så nervös att jag trodde jag skulle dö. Mitt mål var att vara med huvudklungan till i alla fall sista varvet och jag satt med klungan tills några kom iväg i nästsista backen. Det fick bara några meter men metrarna var för många och trots mitt och Hannas försök att komma tillbaka var de för många som var viliga att dra i gäng framför. Så fick nöja mig med en 6:e plats och är grymt nöjd med min insats. Jag gjorde det jag hade tänkt göra. Detta lopp blev även mitt bästa lopp enligt mig själv på hela säsongen.

 
 På andra plats kommer Hofvetstempot. Mitt första lopp överhuvudtaget och mitt första riktiga tempolopp. Det passade mig bra då det var backigt och jag kan tänka mig att köra det igen. Tyvärr så var min vändning extremt dålig och jag fick även en bil framför mig som skulle göra en vänstersväng så fick nästan stanna i en nerförbacke. Jag vet därmed att jag kunde göra det bättre och snitthastigheten är inget att skryta över men fick ändå ställa mig på pallen vilket var härligt, blev 3:a. Det är den känslan som kvalificerar detta loppet till en andra plats på listan.
 

 

På tredjeplats kommer helt klart Arlanda test track. Sjuk kul lopp och ett lopp jag verkligen ser fram emot att köra igen. För mig var det också ett styrkebesked, för okey jag kom 6:a men det flesta var där och min dåliga kurvteknik gjorde att jag fick täppa igen efter kurvor hela tiden. Dessutom så utnyttjade flera att jag var stark och fick därmed täppa igen kurvorna nästan hela tiden. Det var även ett taktiskt misstag av mig och när jag kom på det, så var det för sent och mina ben var körda. Det var dock väldigt kul och även om jag kom tvåa i min spurtduell i en klunga på 5 (tror jag) så är jag nöjd att benen ändå kunde reagera och vissa att det fanns kraft kvar. Så tack ben.

 

På kategorin människor hamnar definitivt på första plats fredrikshof. Det ni i raceteam har gjort för mig under min första säsong i form av ständiga påhejande och råd har varit helt enormt. Framförallt tack Lotta, minns verkligen när vi stod där på startlinjen till hovfettempot och du gav mig det sista råden och det jättefina mailet vid Kinnekulle. Jättetack alla, ni människor ni har betytt extremt mycket.

 

Andra plats Armin Klier. Denna fina man som cyklat med mig i sommar. Som första gången vi cyklade ihop bad mig hoppa av för att han skulle ändra hela min cykel. Jag är så extremt tacksam för alla dina råd och din råstyrka du har vid 69års ålder. För när jag spurtar allt jag har och du cyklar bredvid och skriker Allez Allez. Det är kränkning av den bästa sorten. Kränkning med så mycket kärlek. Tack känns inte tillräckligt men det är allt jag kan säga så tack av hela mitt hjärta, för att du cyklade med mig men framförallt för att du brinner för cyklingen.

 

Tredje plats resterande Kalmar folk. Ni har varit så himla snälla och stöttande, fattar knappt varför. Ni gjorde det kul att träna hemma i Nybro och alla som känner mig vet vad det betyder. Tror ni som jag talar om vet vilka ni är så tack tack och framförallt tack Lasse för lånet av hjulen.

 

Kategorin händelser som inte är lopp kanske tas upp som en nyårskaramell eller under en julkalender.

 

Ha en trevlig söndagskväll.

Xo, Rullar ut.

/Andersson