Mat mitt recept mot bitterhet

Så idag var det egentligen dags för mig att fatta tag i bitter pennan efter Sophies lycrarumpchock. Detta eftersom; 1. den självklara anledning, jag har inte den rumpa så jag själv kan göra det. 2. Jag kan inte träna 3. Jag har tenta, eller jag har inlämning av en vetenskaplig artikel, med andra ord jag har inget liv. 4. Jag har lyssnat för mycket på Melissa Horn och hatar därav män lite extra mycket denna veckan.

 

Blev dock av med lite igår då jag gjorde det jag älskar tredje mest i världen (cykling självklart på första platsen). Jag experimenterade i köket. Jag ville göra carnitas men då behövs Coca-cola och det är lite för mycket socker för mig. Så blev en variant på pulled pork, en jul pulled pork. Såg massa julsaker i mataffären och jag gillar verkligen julen, så ville göra en med lite julsmaker. För mig är jul, apelsin, så ja det fick bli grunden.  

 

 
 
 
Recept:

1 kg lite drygt Fläskkarré

1 Gul lök

134 gram Chilisås Ica gott liv (innehåller mindre socker än vanlig chilisås)

1 Apelsin

1 tsk Honung

0.5 tsk Sambal oleka 

3-4 cm Ingefära

1/2 Lime

2 Vitlöksklyftor 

Chiliflingor (om du vill ha lite mer heta)

Salt 

Peppar

 

  1. Sätt ugnen på 90-100 grader
  2. Salta och peppra fläskkarrén ordentligt och låt stå 1h.
  3. Blanda chilisåsen, honung, ingefära, sambal oleka (eventuellt chiliflingor) och pressa i saften från en apelsin (spara apelsinen) och saften från en halv lime.
  4. Lägg köttet i en ugnssäker gryta. 
  5. Skär den gula löken i fyra klyftor och lägg kring köttet, lägg i vitlöksklyftorna, ta även den utpressade apelsinen och lägg i.
  6. Häll såsen över köttet och se till att det täcker. 
  7. Sätt på grytlocket och in i ugnen låt sedan stå under natten. 
  8. Jag lät min vara inne i 11h, men jag var uppe efter 6h och rev sönder det lite så att allt skulle vara under väskan.   
  9. Låt det kallna, släng apelsin och löken. Sätt in det i kylen tills du ska servera, då får det gotta tills sig lite till. 
  10. Sedan är det bara att värma och servera! 
 
 

 Kalorier för 114 gram pulled pork. 

Kalorier: 305, Protein: 22 gram, Kolhydrater: 5 gram, Fett:19 gram

 

Jag åt köttet med coleslaw som jag gjort på vitkål, rödlök, morot, lite kvarg, dijonsenap, salt och peppar. Blev sådär måste komma på ett bättre sätt att få till krämigheten utan att tillsätta mer fett. Tycker köttet innehåller nog med fett för mig. Blev en måltid på 439 kalorier. Jag blev glad och mätt och fick julkänslor av den väldigt härliga apelsinsmaken. 

 

En liten notis, mat kommer det inte bli mycket av. Fast beror på hur ofta jag vill undvika bitterpennan eller hur ofta Sophie ska bjuda på lycrarumpchockar. 

 

Xo, Rullar ut!

Emmy