Träningsvärk och det där med mat

Idag har jag sådan extrem träningsvärk i magen och ben att det är tur att jag pluggar 150% just nu och var tvungen att plugga idag. Problemet är bara att min läsfåtölj är nedåt lutande och för att ta sig upp krävs det både spänning i mage och ben. Om vi säger så här ur lässynvinkel är det positivt för jag gick inte upp i onödan men ur gå på toa, dricka vatten och min fot har somnat synvinkel mindre positivt. Har läst allt jag ville i metodkursen och nästan allt i genuskursen, så var nog mest positivt att jag inte kunde röra mig idag.

 

Att all form kunde försvinna på tre veckor hade jag nog förträngt. Hoppas det blir lite bättre till imorgon då jag ska köra ett längre pass. Åker även iväg till Borlänge på onsdag eller torsdag för att åka längd och kommer säkert blir långa pass då jag vill passa på att vara ute så mycket som möjligt. Så imorgon kanske blir en bra tumvisning för hur det kommer kännas.

 

Så från träningsvärk till det där med mat, gud vad det snackas mat och diet inom cykelvärden. Folk inom cykelvärlden säger bland annat att man ska gå och lägga sig hungrig för att bli så slimmad som möjligt, så därför tänkte jag berätta lite om min matfilosofi om det intresserar någon. För är ju så att jag borde bli av med en del fettprocent till säsongen så är det bara. Så jag äter nu strikt och efter kollat på en hälsorådgivare på fyran som sagt att hon älskar mat och vill därför ha stora portioner så har jag nu försökt laga mat i den andan. Alltså mycket mat men få kalorier. Det är något med att äta stora portioner man lurar hjärnan att bli mätt och man får äta. Vilket lett till mycket mat med kål, bönor, morötter, rödbetor, zucchini, broccoli etc. Min favorit denna vecka är en typ av ratatouille med quorn i, en portion 202 kalorier. I den var vitlök, lök, grön paprika, röd paprika, gul paprika, 2 zucchini, rosmarin, timjan, en burk krossade tomater och en förpackning quorn bitar det är till 4 portioner. Mums mums.

Kanske inte ser kanongott ut men är det! (detta var dessutom en av mina matlådor)

 

Det jag ville säga var att jag äter få kalorier och går inte och lägger mig hungrig. Jag älskar mat och äter men det är inte lätt då jag även är emot vissa produkter för deras miljöpåverkan, sen har jag även problem mage så vissa saker går direkt bort. Som ni förstår måste jag använda mycket fantasi men det är mycket roligare att ha en full tallrik än som innan då jag åt halva portioner inte kul. Jag äter enligt IIFYM, http://iifym.com, men med lite undantag, t.ex. jag äter sällan socker, vetemjöl och så äter jag rätt jämt protein vs kolhydrater. Kolla in deras sida så får ni veta mer, har en grymt kalkylator på deras hemsida som är värt att testa. Vill ni ha bra mattips så kolla in www.tasty-health.se/?m=1 Sandra har grymma recept som oftast är gluten och sockerfria. Det hon har bäst är nyttiga bakverk. Hon har även många sunda tankar om viktnedgång. Visst hon har inget med uthållighetsidrott att göra med hennes tankar funkar på min kropp men vi är ju alla olika och måsta köra på det som funkar för oss specifikt. Det är därför jag äter jämt mellan protein och kolhydrat för att jag mår bra av det.

Detta är kål, äpple, lök, 5% nötfärs, soja och så lite lingon värmda med lite stevia.
 
Ett splittrat inlägg jag vet men det var det jag funderade på utöver mitt plugg idag. Och antar att ni inte vill veta hur enkäter ska utformas vetenskapligt korrekt eller hur genus har sett ur olika vetenskapliga fakulteter. Om det önskas kan jag ta den diskussion med någon gång.

 

Ha en trevlig lördagskväll!

Xo, rullar ut..

/Andersson

 

 

#1 - - LIENE:

Jag tycker det ser gott ut :) Brukar tillaga något liknande.

#2 - - Heléna:

Ser riktigt gott ut! Jag är också en sådan människa som vill bli mätt, men måste tappa några kilo för att komma igång igen så det blir väldigt mycket grönsaker just nu, men det är ju gott så då gör det ju inget. Vill absolut inte somna hungrig! Trevlig kväll :)

Svar: Nä men precis grönsaker är gott. Jag föredrar varm mat ger mer mättnadskänsla. Hoppas det går bra för dig. Tack desamma :)
Sundström & Andersson