Allmänt Dam elit landsväg, inställt ystads gp, kristianstads gp, tävlingar inställt, ystads gp

De inställda GP-loppen.

Det är med en lätt ”kasta-sten-i-glashus” varning som jag skriver dessa rader. Men efter denna veckas tråkiga nyheter och lite sura underton på vissa håll så kunde jag inte låta bli att inte skriva något om det hela. 2 stycken inställda GP-lopp för damerna och som jag förstår det är det på god väg att bli detsamma för damerna på Nässjö GP.

Först och främst vill jag verkligen HYLLA ALLA KLUBBAR, VOLONTÄRER, SPONSORER, STÄDER och så vidare för att de arrangerar tävlingar. Speciellt alla ni som har ryckt upp och lagt till en DamElit-klass. Utan er får vi ju inte testa våra wattben!:) MEN hur gick tankegången med att lägga flertalet GP-lopp på veckodagar?

Tyvärr är vi ju inte heltidsproffs som kan åka kors och tvärs över landet för att ställa upp utan att behöva tänka på jobb, ledighet eller resekostnader. Jag förstår besvikelsen för arrangörernas sida när startfälten inte ens är hälften så stora som de varit hittills för damerna under säsongen.  Jag är mycket medveten om hur  mycket jobb som läggs ned för att samla ihop sponsorer, tillstånd och folk för att få tävlingen att gå av stapeln. Det är med dubbelsorg i hjärtat som jag ser att DE-klassen blir inställd, både för Damcyklingen och för arrangören. En lose-lose situation.
Men efter lite twitter-scrollande angående så kunde inte jag låta bli att bli lite irriterad över den sura tonen om ”nu arrangerar vi tävlingar för DE med, varför tävlar ni inte?”.

Jag pratar nog för många utav oss som inte kunde åka till Kristianstad på fredag, när jag säger att det gick bara inte logiskt att få ihop det. 6 timmars resa tur och retur, ledighet från jobb, resekostnaden för 1 GP-lopp. För alla boendes norr om Göteborg är det ju bara att plussa på ett par timmar i den resetiden.
Min första tanke efter ett par timmar grubblande var dock: Varför var det inga tävlingar på lördagen eller söndagen för tjejerna? Att åka den resan med alla dess kostnader för 3 lopp hade nog varit något som var mödan värd för många.

Det gapar tomt i tävlingskalendern sedan både helgen 16-17 augusti  och 23-24augusti. Perfekta tillfällen för tävlingar där många säkerligen hade velat få göra upp om pallplatserna. Kanske något att se över för arrangörerna tills nästa år?

Självklart förstår jag att det finns även andra aspekter med i tävlingsarrangemang (stadsfestivaler och annat som slåss ihop med tävlingarna). Men jag vill i alla fall ge en röst åt att DE. Nej, vi ”struntar” inte i att anmäla oss.
Tro mig, jag lider grymt de gånger jag INTE kan skicka iväg en anmälan till ett lopp. Jag har den oerhört stora lyckan att ha en arbetsplats som uppmuntrar och gläds med mitt cykeltävlande. Men till och med för de mest positiva arbetsplatser så finns det gränser. Det finns också personliga gränser för hur långt, hur mycket en tävling kan få kosta. Det är ju inte direkt med en obegränsad budget som man rör sig med…Jag tror inte heller att jag är ensam i DE på den punkten heller. 

Ja, nu finns det inte så mycket mer att göra åt saken i år. Men en tankeställer iallafall till nästa säsong, kanske med lite kommunikation och bättre planering så hade det gått att anordna en riktig GP-fest helg i de södra delarna? (Kanske kan man få hoppas att även Kalmar öppnar upp dörren för Damerna.... ?)

Aja, nu är raderna skrivna och jag ska rulla ut mot födelesdagsmiddag. Vi lär ju höras igen.
 
Over and Out, Sundström. 
 
#1 - - Christian:

Herrelit cyklisterna i Sverige är inte heller avlönade och merparten av de har också ett jobb att sköta och samma kostnader och logistiska planering för att ta sig ner till Kristianstad.
Där var ändå 5 gånger fler anmälda än dam elit.
Hur förklaras det då??
Anledningen till att vi kör en fredag kväll är för Kalmar GP går på lördagen och vi tror det blir ett bättre och trevligare arrangemang på en fredag än söndag kväll. Dessutom är det för de flesta cyklister, närmre hem från Kalmar än Kristianstad och alla vill ju hem snabbast möjliga när tävlingshelgen är slut...

Svar: Som sagt innan, om damerna hade haft en tävling på lördagen med så hade startfältet garanterat varit på de nivåer som det hittills varit på säsongen. Om helgen varit densamma för herrarna hade säkerligen det startfältet varit reducerat med.Självklart har många av herrarna samma cykelvardag som damerna. Ystad ställde ju in alla klasser pga för få anmälda. Jättesynd då det kunnat undvika om de lagts på ett annat datum.
Sundström & Andersson

#2 - - Jonna:

Hej! Gillar era diskussioner ni tar upp! :) Ville bara säga att vi inte ställde in vårt lopp för att det var för få anmälda, utan att det var på grund av att vi inte lyckades få något tillstånd att köra tävlingen, jättetråkigt, och det var en stor besvikelse! :( Vi tar nya tag nästa år och hoppas på att få arrangera ett fint GP-lopp då istället! :) Kramar Jonna

Svar: Hej! :) Ja, vi fick höra att så var fallet så det är lite pisk på oss (mig) att jag inte hade kollat upp helt orsaken :) Men de hoppas jag att ni gör och att de blir ett hejdundrandes GP-lopp då istället :) / Kram, Sophie
Sundström & Andersson