Berra i Belgien igen

Nu är man hemkommen från andra resan till Belgien denna säsong, första gången var i maj med flygplan resesällskap var Anden och Emmy Thelberg (Härnösands CK). Denna gång blev det bilen med resesällskap av Clara Säll (Team Mantra Sport Uppsala). Jag har haft så sjukt roligt och dagarna har främst innehållit skratt och cykling :) 

Från Skara tog resan dit 15,5h inkl. stopp, en båt tur på 50min resten i bil. Clara och jag bodde i Oudenaarde på B&B ”Hof Ter Kammen”, mycket fint boende!

 
Vi hade en ledig dag innan första tävlingen, då vi bl.a. tog en glasscykeltur för att se omgivning och centrum. Vi var även och besökte Ronde van Vlaanderen museet (http://www.crvv.be)! Dit borde alla cykelfantaster åka, häftigt ställe!
 
 
Tävlingsdag 14/8 16x5km (80km)
Blev tyvärr en kort historia. Starten gick kl18.00. Redan på första varvet in på en smal cykelbanan blev det en krasch på högersidan där jag satt. Klarade mig men fick kraftigt bromsa in och jaga ikapp. Sen hände det igen, redan på 3:e varvet blev det en ganska stor krasch precis innan upploppet. Fick stanna för att komma förbi "högen". Kom aldrig ikapp huvudklungan igen, min lilla grupp på 5 damer fick gå av efter endast 6 varv körda. Besviken.

Tävlingsdag 15/8 13x7,2km (93,6km)

Kallt, ösregn och åska som hängde i luften. Liniment och armvärmare på! Innan start fick vi reda på att hela första varvet skulle vara mastervarv så vi fick se banan så ingen skulle få en chock in i kurvorna när det var så halt. Banan var 80% cykelväg, ett kullerstensparti, upp på trottoarkant i 90* kurva och många 180* kurvor. Det gällde att stå långt fram i starten kl14.30 för att kunna ha en chans att hänga på! Tyvärr hamnade både Clara och jag långt bak direkt i starten och vi båda hade svårt att avancera oss upp på cykelvägarna. När mastern släppte sa det pang och farten blev hög direkt, attacker på attacker och damer flög av på höger och vänster.  Vi fick åka med i dragspelet i kurvorna tills benen sa nej. Hamnade i en grupp på 6st och vi blev avplockade efter halva loppet. Kall och besviken. Fick en placering i resultatlistan i alla fall: http://uitslagen.dewielerbond.be/Kalender_Uitslagen/Uitslag.aspx?id=681&datum=15/08/2015

Tävlingsdag 16/8 14x5 (70km)

2h bilresa till tävlingen gjorde att vi kom väldigt nära Frankrike, resan till tävlingen tog 2h 45min för vi behövde tanka bilen…Men vi han till start och fick nummerlappar trots att engelskan inte var deras favoritspråk, varken engelskan, tyskan eller italienskan var till någon fördel för oss här. Starten gick kl15.00 och banan gick som en ”8”, vi kom två gånger i en rondell så den var mycket publik vänlig. Banan innehåll en långbacke genom rondellen sedan vänstersväng där kort platt nästan kullerstensparti väntade och sedan vänstersväng igen utförsbacke genom rondellen igen, lite GP genom den lilla staden och vänstersväng upp i backen genom rondellen (där målet var) igen.  Endast 36 damer till start, på de tidigare tävlingarna var det ca 70 damer. Det var i backen som det alltid sprack upp jag tuggade styrlinda så mycket jag bara orkade vilket ledde till en 17:e plats.

Hemresan blev lååång. Clara skulle med ett flyg från Sturup, senast kl19:05 var hon tvungen att vara där för boarding. Vi ville ha 2h tillgodo om något oplanerat skulle inträffa på resan, så kl05.00 satt vi i bilen och brummade iväg i mörkret. Det var mer trafik än vi trott, så det blev många långa köer och vi fick vänta väldigt länge på att komma färjan som för övrigt var 20min försenad. Det blev inte heller bättre när vi kom till Danmark då det var stormvarning. Med cyklarna på taket gick det inte att köra i 110km/h som var tillåtet, vi fick se oss omkörda av x-antal bilar genom Danmark. Kl18.35 springer vi in med Claras väskor på flygplatsen och hon hinner precis med flyget. För mig väntade 4h till i bilen, efter 18,5h var jag hemma i Skara igen.

Slutsats, en resa jag aldrig kommer glömma, cykelkulturen i Belgien är helt otrolig, motivationen för vinterträningen är fulltankad, längtan tillbaka är redan stor, våfflor med Speculos är farligt gott och kramp i rumpan är inte konstigt efter 360mil i bil.

Pöss, Berra