Allmänt Sportsonkalmar, belgien, flanders, specialized amira pro sl

Tänka sig

Jag har åkt på tävling i Sverige i nästan två hela säsonger. Jag har åkt till hålorna där vi i damklungan kört, med det närmsta sörjande som hejar på oss tjejer. När jag kom på min första tävling var jag helt ensam. Ingen visade hur jag skulle göra, ingen sa ens hej. När vi tävlar är trafikanter sura för att det får vänta tills klungan passerat och då ingen flaggvakt kan stoppa bilar utan enbart be dem, så möter vi till och från bilar. Det blir onödigt farligt, bara för att det inte kan vänta (Läs Marcus Persson blogg om den relationen, http://www.bicycling.se/blogs/marcuspersson/bli-inte-den-som-kor-pa.htm) 
 
Det jag vill säga med detta är att damcyklingen i Sverige behandlas som om det knappt vore en sport. Det finns ett damlag, de med kunskap satsar på herrlag istället för damlag. När jag säger att jag är tävlingscyklist frågar folk om jag inte ska köra en ironman. Som om det inte tycker att cykling är nog coolt eller inte förstår att det är en sport. Med denna bild av min egna sport från utstående så åkte jag till Belgien för att tävla. 
 
 
När vi kom till vår första tävling kollade alla. När vi skulle skrivas in, var det flera som tog bild och namn. Här skulle allt dokumenteras. Fotographer överallt, junior damklungan flög förbi större än våran svenska damklunga. Loppet var i stan och även om vägen inte var avstängd under hela tävlingen stod det poliser som stoppade bilar och bilarna väntade snällt. Det väntade för det pågick ju cykellopp och då väntar man. Det var naturligt. Nästan direkt började folk berätta vilka andra svenskar det kände och hur allt gick till. Vi fick snabbt en som hjälpte oss med nummerlappar på cykeln då vi inte visste att man behövde ha det. Mannen med fru hjälpte oss sedan alla tre dagar med allt från att vakta cyklar till att flytta vår bil när polisen tänkte bötfälla den. Varför gjorde han då detta frågar vi skeptiska svenskar oss? varför åker han omkring med en bil full med verktyg och allt du kan tänkas behöva inför en tävling med t.ex. linnememt och buntband till nummerskylten på hojen. Jo för att han älskar cykling för att han tycker att det är så himla kul att hjälpa nya tjejer som kommer och tävlar. För att i Flandern är cykling sporten folk vet, den kommer tvåa efter fotboll. 
 
Vi råkade stänga in polisen men det chillar snällt medan vi packar bilen. 
 
När vi på lördagen tävlade var det distriktmästerskap och den prestige att vinna där märktes i klungan. Det var dessutom en man på motorcykel som följde och filmade klungan. Då det tydligen visades i någon regionalkanal. Att jag valde att åka ner är ett utav mina bästa beslut jag tagit. Detta har gett mig så mycket inte bara kunskap från en damklunga på 60pers utan även en glädje som jag inte kan förklara. Det är ett hopp om hur cykling kan vara. Nu ska jag bara träna lite mer och så åka ner i igen. Då ska jag förhoppningsvis även prestera bättre. 
 
 
 
Det är dock väldigt speciellt att cykla 17varv eller 12varv  inne i stad när man ska komma upp i 88km, men nu har jag verkligen fått testa min nya pärla och att han kan flyga är det ingen tvekan om. Fast inte ens han kan flyga om man (jag) blir tvingad att ligga i kantvinden sista 500m till målet. Något som råkade hända i söndags, så kunde bara se hur folk rullade förbi mig. Jag fick min sämsta placering i söndags, rullade dock in med klungan, men var ändå väldigt nöjd. Trots alla demoner om regn, söndrig asfalt, kullersten och grus så körde jag på och kunde ta igen luckor när andra inte orkade täppa igen. Jag var således lycklig i mål, trots tre tunga dagar med tävling svek inte benen mig i ren styrka. 
 
 
Så med skitigt cykel och ett lyckligt sinne kommer jag hem till Sverige. Med fartträningen jag fått där nere ser jag nu fram emot lite tävlingar i Sverige. 
 
 
 
Xo, rullar ut...
/Andersson
 
#1 - - Cykelkatten:

Tack för ännu en grym racerapport. RIKTIG racerapport. Inte från nån jäkla ironman ;) Lycka till på hemmaplan nu!

Svar: Tack så mycket, det värmer😊
Sundström, Berlin & Andersson

#2 - - Elin:

Lät som att ni hade det riktigt bra där nere! :) Kul att läsa om!

Svar: Ja tack, var verkligen härligt 😊
Sundström, Berlin & Andersson

#3 - - jonas l:

Bra skrivit. Damcykling är helt klart värt mer fokus. Önskar jag kunde göra något åt de

#4 - - Susanne Wieland:

Bra kämpat tjejer. Ge inte upp för ni KAN.

#5 - - Martin S.:

Bra skrivet och kämpa på, ser fram mot fler rapporter!

Svar: Tack, vi kämpar vidare.
Sundström, Berlin & Andersson