Racerapport Sophie Sundström, damelit sophie sundström cykling, prinicipia, prinicipia rule, sävedalens ck, sävedalens damelit, team sck

Smyg-premiär och annat Smått & Gott

Imorgon drar den svenska landsvägs-säsongen igång med tävlingar i Jönköping och Linköping. Vad tusan hände med vintersäsongen? Tyckte inte att det var länge sedan det var december och det kändes som om det var låååååååångt kvar tills tävlings-premiär.

Dock så kommer man inte att hitta mig på startlinjen till något av loppen. De ingår helt enkelt inte i min tävlingsplanering för säsongen och är det något jag har lärt mig under mina 20 år som elitidrottare är ATT MAN ALLTID SKALL HÅLLA SIG TILL PLANEN. Eller ja… till 90% i alla fall ;)

Men från oss i Team SCK så är det Malin som kommer att försvara de orange färgerna. Berra är med 110% säkerhet taggad till tusen och det kommer säkerligen att bli en grym premiär för henne. Ett Grymt Stort Lycka till säger vi från huvudstaden!!!

Själv har jag dock haft min tävlingspremiär, lite sådär i smyg. 2 st tempolopp i SMACK-serien och med 2 andra platser som resultat. 
Första racet på dryga 13km var dessvärre inget jag vill hänga upp på resultatväggen. Istället för en kamp mot klockan blev det en kamp mot att inte frysa ihjäl på cykeln. Men oj så skoj det var. Vädret till trots.

Före start, innan regn, snö och hagel skulle sätta färg på tillvaron. Oerhört aerodynamisk om jag får säga det själv.

 Foto: SMACK

 Andra loppet på 16,8km gick desto bättre och vädergudarna var med på noterna denna gång. Dessvärre gjorde jag säsongens första dundertabbe med att inte registrera mitt chipnummer vid start, så  funktionärerna fick göra en estimerad gissning i den officiella resultatlistan. Jag får ställa mig i skamvrån och skämmas. Men enligt Strava så gick det iallafall inte helt åt skogen... Så jag får väl ta med mig det då ;) 

Dock skall en av herrcyklisterna (fick aldrig ditt namn!) ha en grymt STOR eloge för hjälpen när jag fick ett kedjehaveri 10 minuter före start. Efter 17 svordomar och 4 oljiga händer senare lyckades vi (eller ja, denna herrcyklist) få ordning på eländet! Det ska inte vara lätt att vara cyklist.

Ett par sista mjölksyre fyllda metrar. Aerodynamiken verkar ha förbättrats en aning……

 

Annars är allt som vanligt i denna dams liv. Cyklarna rullar på, numera med ett par Vectorer som pedaler. Med andra ord så har nördigheten efter träningspassen eskalerat till helt nya nivåer. Ofantligt roligt tycker jag. 
Igår fick jag även äran att köra en runda med Herr Watt & Herr Sprätt, även kända som Wendelin och Johansson. Mycket skratt och ibland även en hel del watt. När herrarna fick för sig att köra lite spontana sprätt och watt-påtryckningar här och var, hade inte denna dam mycket att säga till om. Som en vante i stormen flög jag av när pojkarna började trycka på i 600 watt. Men jag hade det roligt ändå :)
En dag ska även jag bli stark…

Torsdagsharmoni (bild helt hederligt tagen från edvardwendelins instagram konto. Som sagt, finns inte turen på instagram har den aldrig skett).

Näe, nu tar vi fredag på det här! Over and out, Sundström.