Tre Berg GP

Det var längesen jag skrev och tråkigt att jag ska behöva skriva detta för huvudtaget men blir så ledsen.

Förra veckan när jag var inne och kollade tävlingar blev jag väldigt glad av att se att Helsingborgs GP fördelat prispengarna lika mellan kvinnor och män. Tyvärr kunde jag även i förra veckan konstatera att Tre Berg GP inte gjort samma sak. Där är det inte ens nära att ha lika prispengar. Jag vet att herrklassen är större än dam men skillnaderna är inte så stora. På GP nu på lördag kommer det att vara 19 damer till start och 39 killar. Det betyder att det är nästan hälften så många tjejer, vilket betyder att om Skara Ck skulle basera prispengarna på antal deltagande skulle damklassen får 49% av vad herrarna får. Istället får första dam 15% av den summan första herre får. Herren får 2000 euro och damen får 300 euro. Låter detta rättvist någon? Jag kan även tycka att om Helsingborg klarade av att dela rättvist borde väl en klubb som Skara klara av att göra samma sak.

 

 

Skara CK kommer säkert försvara sig med att det faktiskt har en damklass och att vi ska vara tacksamma för just det. Vi damer ska alltid vara så jäkla tacksamma (förlåt min bitterhet). Hur ska vi damer någonsin kunna utvecklas om inte svensk cykel börjar ta oss damer på allvar. Vi får jämt höra att vi inte kan cykla taktiskt att det inte händer något i vår klunga och att vår klunga håller så dålig kvalité. Visst är det konstigt att vi inte får fler tjejer till sporten. Att ständigt bli nertryckt är inte det som motiverar och utvecklar damsidan. Så vad ska vi vara tacksamma för att vi kvinnor i skillnad från andra länder faktiskt får cykla?

 

Det som är intressant med detta GP loppet är också att det är SWE cup så vissa specifika tävlingsregler bör gälla och jag kan tycka att det även bör vara kontrollerat av svenska cykelförbundet.  Jag älskar min sport men jag blir så less att när en tävling som Helsingborg GP tar ett steg framåt så tar nästa tävling tio bakåt.

 

 Hoppas kunna skriva något roligt nästa gång. 

Xo, rullar ut... 

/Andersson 

#1 - - Susanne Wieland:

Bra skrivet. Trodde vi kommit längre i jämställdheten. Cykelloppen är lika jobbiga oberoende av kön, ställer lika höga krav på den som tävlar. Förmodar att det är några "gubbar" som tagit beslutet. Skärpning!!!