Inside the Rider damelit sophie sundström cykling, klubbyte landsvägscykling, sophie sundström sävedalens CK, sävedalens ck, sävedalens cykel

Inside the Rider: Sundström återvänder till Sävedalens CK.

Det har varit ute i ett par dagar nu och det var så dags att ta upp det här på bloggen med. Det är har ju skett en klubbförändringen för en av de här två damerna nu i veckan. Sophie har ju bytt tillbaka till sin moderklubb Sävedalens CK och kommer att således att stå i det orangea stället redan till helgens tävlingar. 
En sådan här sak måste ju självklart presenteras på ett mer officiellt sätt med så Emmy tog tag i Sophie för att få lite svar och kommentarer. 

Så Sophie, för några dagar sen kunde vi se på Instagram att du byt tillbaka till Sävedalen CK, din första cykelklubb. Hur kommer det sig att du under säsong valt att byta?

Det var ett beslut som växte sig fram under våren och tillslut valde jag helt enkelt att lyssna till mitt hjärta. Jag kände att jag behövde komma tillbaka till den miljö där jag mår som allra bäst. För att både kunna utvecklas och ta cyklingen dit jag vill så sa hjärtat helt enkelt att jag måste hem till Sävedalen. Så jag blev alldeles själaglad när jag åkte och pratade med Thomas&Richard och fick gensvaret "att det är klart att du ska komma hem". Thomas fick till och med en tårfylld kram. Det är inte varje dag sådant händer ska gudarna veta.

Har ofta hört att du tycker de är en andra familj för dig, vad är det som gör att ditt hjärta klappar extra för Sävedalen?
Det är just gemenskapen som finns i klubben. Det finns inga grupperingar eller hierarkier utan alla är på samma glada nivå. Det är här jag har alla de som varit med på den här cykelresan från scratch och de som känner mig bäst. De vet helt enkelt hur man både kränker och supportar upp mig till att hela tiden bli en bättre cyklist. Precis som en familj brukar göra ;)

Hur är din relation till Hisingen CK idag?
Jag skulle vilja säga att den är bra! Jag hade många bra samtal och mailkonversationer med både klubbstyrelsen, de övriga tjejerna i klubben och racesektionen under denna bytesperiod. Så det var väldigt lättande att mötas av en förståelse istället för besvikelse. 

Hur ser du nu på framtiden med tanken på resten av säsongen?
Självklart kommer det att bli annorlunda att gå från en klubb med 3-4 tjejer på startlinjen mot att vara själv. Men för första gången på länge känner jag en väldans massa positiv energi och anda. Så jag ser med stor optimistanda inför resterande delen utav säsongen. 

Slutligen en fråga som inte har relevans till ämnet men som jag själv undrar över och säkert många där ute din radarkollega, undertecknad, flyttar ju efter helgen och kommer dessutom fortsätta cykla för Hisingen hur ska du klara förlusten?
Hahaha, ja att bergsgeten lämnar staden gör ju att det blir en mindre att tampas med om QOM´sen i stan. Så där ser jag en vinst i förlusten! Men självklart kommer det bli en annan känsla att se henne i Colgate-total dräkten och jag själv i den lysande apelsindräkten. 
Men vi har ju Specialized gemensamt och det är inget en flytt hit eller dit skrapar bort... (Specialized people will know...)

 
Xo, vi rullar ut..
/Andersson & Sundström