Racerapport Dam elit landsväg, Sophie Sundström, alliansloppet cykel, alliansloppet gp 2014, damelit sophie sundström cykling, sophie sundström sävedalens CK, sävedalens ck damelit

Alliansloppet GP & Återbesök på tennisbanan

Ja, vad ska man då säga om fredagens lopp. Trots hällregnet och de små trixigheter som fanns längs med banan (rälsspår, hål, gropar osv) så var jag faktiskt inte sådär hemskt flamsigt nervös innan start. Snarare var det bara en lugn härlig storm fjärilar i magen. En saerlig känsla som en viss dansk hade sagt. Gott!
Precis innan jag ställa upp mig på startlinjen så ser jag att min käre far kommer gåendes längs med staketen. Det värmde något generande mycket att Diktatorn hade tagit volvon upp till Trollhättan...
Det kändes helt enkelt som om att det här kunde bli en bra dag!

Jag kommer iväg utan något pedalstrul och känner att det verkar som benen svarar bra idag. Men ungefär där slutar den sköna magkänslan för dagen. Hällregnet bestämde sig för att vräka ned och jag fick känna på hur roligt det kan vara att få vattenplaning med hojjen. Däcken släppte till höger och vänster och loppet blev en kamp till att få cykeln att hålla sig upprätt. Så det blev det ett trevligt jojo-lopp för min del. Till det positiva så kändes det inte särskilt jobbigt för benen att ständigt få köra igångdrag och åka jojo i klungan. Men det slet på det mentala planet. Att inte få materialet att jobba med en, att inte komma in i den position man vill.
Men men... Jag krigade på och försökte komma in i loppet. Precis när det känns som om jag äntligen får ett flow i körningen så ser jag hur Kajsa från Borås CA drar ned i backen. Tvärnit och stoppsladd för min del så jag med nöd och näppe undviker att köra in i räcket jag med.
Full gas till att komma ikapp och den sköna flytet-känslan var kastad i sjön. Irriterad och arg att inte få ut benen så tänkte jag inför sista varvet att hålla koll på Falköpingstjejerna Linda och Julia. Inför sista knixen upp mot kyrkan ser jag hur just Linda och Julia börjar trycka och anvancera framåt. Emma Ahlstrand från Crescent hakar på och jag tänker ”nu fan får du satsa och gå med soffan!”
Men ja dessvärre kraschar Linda och får med sig både Julia och Emma. Jag får göra dagens andra tvärnit med  benet och ser hur resterande av klungan glider förbi. Fort som fan igång och spurta ikapp det som går.
In i mål på en 7-8 plats.
Diktatorn hade full koll på målgången och stod redo med både regnjacka och peppande ord. Jag vet inte vad jag var mest chockad över; att jag precis undvikit att dra i backen 2 gånger eller att Pappa Aka Diktatorn kom med stöttande ord.
Det blev sedan lite nedvarvning och eftersnack med Pappa innan jag fick sätta full sula tillbaka till bilen för att hinna byta om innan herrarna skulle gå i mål.
Väl påklädd kom jag på att reservhjulen stod i servicedepån, så det var bara att springa bort och hämta dem.  Nu ska man väl egentligen inte kunna springa 1,5km en 20minuter efter målgång, men det säger väl en del vad som fanns kvar i de där påkarna. Jag ser det även som en bra variant av straffträning för illa kört lopp :)

Nu i efterhand så var jag mest glad att det inte var någon utav tjejerna som skada sig illa i någon utav krascherna.
Blött och fint.

Annars blev det ett bra reknings-pass i lördags med Emmy och igår så stack jag iväg på ett zon-1-pass med några 1 minuters intervaller insmackade. Utav de 4h som jag var ute var det uppehåll i 10 minuter. Ja, bor man i Sverige är det bara att lära sig att älska regn.
Igår bestämde jag mig även för att ställa upp i familjetennisen på kvällskvisten.  Det var 1,5 år sedan jag senast höll i ett rack och i  15 minuter tyckte jag att det här är ju allt kul. Sedan började intresset dala av sakta men säkert. Men jag ska erkänna, det var en 0,1 %-del utav mig som faktiskt saknat den där känslan av att få slå sig gul och blå på tennisbanan. Men  som på beställning gjorde sig höften sig så kärt påmind redan efter 40 minuter. Så det var bara att halta in mot bänken och skaka hand med lillebror. Hur det gick..... ja det får ni fråga honom ;)

Nu bär det av mot MediaMarkt och Ikea. Dags att införskaffa det sista till lägenheten, sedan är hemmet klappat & klart!

Vi lär ju höras. Over and out/ Sundström.