Racerapport Sophie Sundström, damelit sophie sundström cykling, elisedals gp 2014, ringenloppet 2014

Racerapport: Ringenloppet & Elisedals GP

 

Ännu en tävlingshelg till ända och herrejisses det var inget dåligt väder som Malmö bjöd på. Det ska vara fint att vara cyklist! :)

Så till lördagens SWE-cup i Hököpinge. För en gångs skull var jag faktiskt ganska glad över den tidiga morgonstarten. Helt klart skönare att få starta i 22 grader än 29. Vinden var ganska behaglig för att tillta lite granna under de senare varven. Det kom lite små-attacker från CK08, Borås och Fagersta tjejerna. Hanna Helamb gjorde som vanligt några försök att sprätta loss klungan och firma Nessmar/Rylund kamperade ihop med lite taktik-körning. Fram tills varv 5 hade de flesta varit med i tåget men nu började det bli tävling på allvar med lite ordentlig fartkörning. Lagom tills att varv 6 skulle ta slut hade folk börjat flyga av till höger och vänster. Äntligen skulle det bli ordentligt race sista 2 varven. Men just vid mållinjen står kommisarrien och vinkar in oss. Seniorklassen skall varva så vi fick stå så snällt och vänta i 5 minuter. De avhängda cyklisterna samlas med klungan igen och kommissarien ger en ytterst konstig order om att ALLA får samstarta. Även de som blivit avhängda……….
Det blir ett totalt antiklimax på varv 7 med fikatursåkning för att sedan på sista varvets hemraka blåsas på för fulla muggar. Vad jag sysslar med här vet jag inte riktigt… benen kändes helt okej hela loppet men ja, i ärlighetens namn hade jag ingen egen plan på hur jag skulle köra. Så att utgången skulle bli pannkaka var väl ganska givet då.
Blir näst sist i de som var klungspurten och en 17:e plats… Nedvärmningen innehåller inte många positiva tankar. Aja det var bara att gör om och gör rätt till nästföljande GP-lopp. Vad jag fortfarande undrar är vad i hela helvete kommissarien tänkte med? Undrar hur ofta han skulle göra samma order på ett Herr-lopp….

Ringenloppet i Garmins-värld


För att visa att man lärt sig något från gårdagen så sa jag åt mig själv att faktiskt ha en plan under loppet. Tänka sig att det gick lite bättre när det fanns lite struktur i vad jag skulle göra. Göra lite grovjobb i form av att dra upp tempot i klungan, jaga ikapp farliga attacker och sedan försöka själv sprätta loss med något varv kvar. Må det bära eller brista. Det blev ett mellanting. 

Det blev ett par varv i täten för att dra upp farten och när Malin Wallin satte in en attack var det bara att pinna igång benen för att jaga ifatt. Det sved bra i benen. Härligt svidande till och med. Ida Wallén drog sedan på en lång utflykt och efter att det gått ett par varv bestämde jag mig för att hjälpa Fagersta tjejerna som gjort mest i försöken att köra ikapp. Blev 2 varvs jagande.. när Wallén var ikapp körd så stack sedan Ahlstrand och Hisingens CK på attack när det återstod 4 varv. De blev en lucka på en 20 sekunder och när de var 2 varv kvar så fick de bli ett la bomba försök. Drog en attack på målrakan och fick en lucka. Sedan gjorde jag själv lite små taktiska misstag så att när klockan ringde på varvet så hade jag i och för sig kommit ikapp utbrytarna men klungan hade även dem börjat köra så det var ett samlat gäng som drog iväg på finalvarvet. Det kördes på bra och mjölksyran fanns bra med i benen. Något mer accelarationsklipp fanns inte så det blev ingen spurt att tala om utan rullade på avslagen motor in på en 10:e plats några sekunder efter vinnarn Ellinor Huusko. Aja. Surt sa räven om rönnbären.

Elisedals GP i Garmin-siffror.

 

Ja, mycket mer än så fanns det inte att säga om helgens trampande. Nu är man tillbaka i vardagen och alla dess åkommor. Imorgon ska det grillas ben i Jonseredsbacken… 17:45 Ica Primas Parkering för de som är sugna på lite BBQ the SCK style ;)

//Vi rullar ut, Sundström.

#1 - - Helena Enqvist:

Va? Vad i helsike höll den där kommissarien på med som sagt. Helt otroligt.

Vill passa på att tacka för en jättebra och intressant blogg!

Svar: Ja verkligen! Och att de sker på ett SWE-cup race.... Ja de var mycket i den tävlingen man skulle vilja få förklarat för sig.Tackar åt de ödmjukaste.
Oerhört glad att den uppskattas! :) //Sophie
Sundström & Andersson