E&S halmstads 2-dagars

Halmstad 2:dagars Inställt!

Kommentar från Emmy:
När jag fick höra detta trodde jag alla klasser var inställda, senare berättade de för mig att det bara var för damerna. Något jag finner mycket märkligt då damelit borde behandlas som herrelit om sporten ska ses som jämställd. Vi har även haft väldigt många fler i klungan i år, så att säga att intresse inte finns känns väldigt lågt. En annan orsak jag hörde, bygger på den nya regeln att vi ska få egen start om vi är 15 stycken, är att damerna inte får plats med egen start grupp samt att de inte har tid för oss då vi cyklar för "långsamt" (detta har de inte sagt rakt ut, utan är mina slutsatser). Oavsett borde inte inte elitklasserna tas bort i sista hand inte första? Jag blir så himla ledsen att vi tjejer ska bli så tydligt diskriminerande år 2014 och tillsagda näst intill att vi inte ska tävla. Jag vill bara tävla, då jag älskar cykling, jag vill absolut inte gnälla, men vi tjejer förtjänar mer respekt. Skärpning Halmstad CK låt oss tävla.

Kommentar från Sophie:
I ärlighetens namn är jag fortfarande väldigt förbryllad av till varför denna tävling blev inställd för DamElit. Det känns ytterst orimligt att stryka den klass som haft betydligt fler startande än föregående år. Det har ju varit en sant nöje att få rada upp sig på startlinjen med minst 15st andra! Varför en klubb då väljer att stryka en sådan klass känns väldigt oklart. Det har svarats lite flyktigt och jag har fått höra en del olika historier och ”lösningar” på det hela och jag blir inte det minsta klokare. Det enda jag vet är ju att vi är ett stort antal som bara vill få tävla och sprätta loss benen! Visst, vi kan åka 120 mil tur och retur i helgen (Uppsala, Skandis GP) för att få tävla i 30minuter. Vi har dock fått alternativet att ställa upp i en av herrklasserna på Halmstads-2dagars i en slags ”låtsastävling” där inget resultat av vårt körande kommer att bokföras. Det låter ju oerhört lockande… Näe jag stämmer in i min kollegas kör, Skärpning!!