Allmänt, Racerapport emmy andersson sävedalens ck, marcello bergamo cup

Marcello Bergamo Cup m.m

Ekorre hjulet har verkligen snurrat på nu i 110 i flera veckor. Jag skäms över hur dåligt jag skrivit men då jag varit så trött så har jag försökt att ladda mina batteri när jag varit hemma den lilla tiden innan jag ska gå och lägga mig. Sen jag skrev senast har jag hunnit med massa träning, en etapp tävling i Danmark som heter Marcello Bergamo cup och så har jag varit på Stockholms helgen med Arlanda test track och Falken loppet. Efter Belgien blev det träning på schemat och ett försök att hitta några ben igen.

 

På Marcello Bergamo cup så åkte jag och Soffan iväg. Jag var väldigt taggad på denna cup då jag hörde om den förra året och hade så önskat att jag var där då. Nu fick jag chansen och på dag ett så var det kuperat och blåsigt (kantvind). Det var extremt kallt och skakandes gick starten. Så lös solen sedan och det blev varmare. Jag låg långt bak i klungan och i backarna så fick jag börja köra sicksack mellan folk, tyvärr var jag inte tillräckligt stark för att ta mig ikapp vid en backe och fick jagade mig ifatt. Vi tog oss ikapp och jag låg bättre i klungan på varv två när flera blivit avhängda. Dock i sista backen som jag glömt bort låg jag sist igen och jag tappade tre meter i backen och på toppen slås jag utav en dansk kantvind. Jag såg hur klungan försvann bort. En tjej körde ifatt mig och vi började hjälpas åt. Tilina Levin kom sedan också ifatt med två andra tjejer och tillsammans tog vi oss i mål. Jag som lovat mig själv att alltid träna på spurter i år, spurtade in i mål.

 

 

Etapp två bjöd på kantvind och motvind danmark style. Hade hört att det var en backe också men det vet jag inte, det jag vet var att det blåste aldrig medvind. Från start smällde det till och jag stod rätt långt bak, folk flög av en efter en. Efter kurvorna i början visste jag inte om vi satt ihop med klungan längst fram eller inte. Det skulle visa sig att vi inte gjorde det. Efter ett tag kom fler och fler från den klungan och anslöts till våran. Första varvet såg vi karavanen nästan hela tiden. Jag låg på rött. Varv två blev det lugnare och från att slitet och hjälpt till medans flera förstörde vårt samarbete bara för att ligga bra i vinden gav jag med upp. Jag la mig där bak och försökte vila.

På varv tre drogs farten upp igen i kantvinden och mina ben bara skrek nej nej nej. Jag åkte av än en gång med Tilina och norska Kristne från Hero, plus en junior som vägrade hjälpa till. Vi andra körde på in i mål och försökte spurta in i mål, tyvärr så tyckte junioren att hon som inte dragit en meter hade rätt att också spurta. Osportsligt men men, Kristine vann den centimer innan mig.

 

Etapp tre var en lätt kuperad bana med undantagen på en större backe. Det gick väldigt lugnt i klungan då det tänkte avgöra det i backen. På första varvet låg jag som vanligt för långt bak och tappade några meter till klungan, körde dock i fatt den med hjälp av lite andra tjejer. På varv två i backen så låg jag lite bättre men tappade fortfarande någon meter men var mindre avstånd och var snabbt ifatt. På sista varvet var det ungefär samma sak och kunde rulla in med huvudklungan. Hade för dålig placering i klungan att ens försöka vara med i en spurt.

 

Helgen bjöd annars på massa catching up med soffan så var en mysig helg och vi bodde väldigt fint i en stugby med en häst och en get utanför dörren. Själv arrangemanget var kanon med 60-70 tjejer i klungan och jag lämnade bara min extra hjul under dag ett och så sköttes det. Tyvärr verkade danskarna vara rätt dåliga på att stoppa bilar så var lite obehagligt några gånger. Rekommenderar verkligen tävlingen då många bra tjejer var där. Ett annat plus är ju att rätt många snygga danska killar verkar gilla att strippa öppet när det byter om efter tävlingarna. På svenska tävlingar så gör bara äldre gubbar det och ja det är ju inte lika roligt. 

 

 

Sedan efter Danmark åkte jag helgen efter till sthlm, med andra ord helgen som var. Då skulle jag köra ett av mina favorit GP lopp, Arlanda test track. Detta året körde vi i damelit om två spurtpris så bestämde mig att försöka vara med och slås om iaf ett utav dem. Ettan, tvåan och trean på spurten fick pris. Vi startade med H-sport vilket egentligen är förbjudet nu med regeln vi fick förra året om att vi ska ha egen startgrupp om vi är över 15 tillsammans med damjuniorerna. Då Mölndal var där med fullt manskap och Crescent var där med fyra. Bestämde jag mig för att bara chilla och låta dem bråka med varandra. Höll mig till planen och blev två på andra spurtpriset. När jag skulle ta mig upp på sista varvet tyckte jag att jag låg rätt bra i sista kurvan och blev trea i spurten. Så var väldigt glad över det om dock bristen på organisation vid mål och förvirring tyvärr minskade min glädje.

 

 

Sedan på lördagen så hängde jag och min förra detta sambo Pernilla på stan och åt lunch på Systrarna Voltaire. Var en väldigt mysig förmiddag även fast regnet öste ner så vi höll oss inomhus och under Stockholms stad så mycket som möjligt. På kvällen fick jag träffa Soffans kompisar så blev en kul kväll med massa skratt, visste dock inte att jag inte längre kan dricka två glas vin utan att bli bakis. För på söndagen var det ju falken loppet men då jag redan från början ogillar det så kan jag ju inte säga att jag var taggad. Väljer att inte kommentera det loppet.

 

 
 
Fick sminka mig och klä upp mig för en gång skull i lördags så var ju lycklig bara för det..

Nu är det träning igen som gäller även om denna veckan betytt mer jobb än vanligt och även andra vardagsärenden som behövts göras. Så känner att jag ligger back, i helgen blir det träning och plugg. Det jag kan säga efter två helger utomlands med stora damklungor är hur mycket roligare det är. Jag har även själv blivit tuffare i klungan, men känner att jag blir mer irriterad i klungan i Sverige än vad jag innan blivit. Längtar nu efter att få åka och köra utomlands igen och mer fartfylld tävling.

 

 

XO, rullar ut..

/Andersson

 

P.s till alla er tjejer som brukar cykla med mig och alla ni andra som ska cykla nu i dagarna, Lycka till kör hårt!! är ni i Motala på torsdag kom och heja på mig då jag kör Vättern GP. D.s